کد مطلب:313328 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:294

طلوع خورشید از افق کعبه
علی علیه السلام خورشیدوار از گریبان «كعبه» سر برمی آورد، در آسمان وحی به گردش می آید، و سوره ی علق و دیگر آیات قرآنی جذبش می كند. نوزاد كعبه ایمان خود به خدای كعبه و رب البیت را در سن 13 سالگی در حضور پیامبر اسلام صلی الله علیه و اله و سلم، كه روزهای اول بعثت را می گذراند، اظهار می دارد، و پس از عمری پایمردی در راه گسترش عقیدت اسلامی، در حالی كه باز رو سوی كعبه دارد، لباس خون می پوشد.

تولد حضرت، روز جمعه سیزده رجب سال سی ام از عام الفیل [1] و بنا به اقوال مختلف: بیست و پنج سال و یا دوازده سال پیش سال پیش از بعثت، در داخل كعبه



[ صفحه 19]



صورت گرفته است. هیچ كس قبل از او داخل بیت تولد نیافته بود، و این فضیلتی است كه خداوند برای تجلیل از مقام امیرالمؤمنین علی علیه السلام به وی اختصاص داده است.

وقوع این حادثه از مسائل مورد اتفاق میان فرق مختلف اسلامی است، به همین جهت محدث حافظ حاكم نیشابوری می گوید:

«و قد تواترت الأخبار أن فاطمة بنت أسد ولدت أمیرالمؤمنین علی بن أبی طالب كرم الله وجهه فی جوف الكعبة».

این حدیث به تواتر رسیده كه فاطمه دختر اسد علیهاالسلام، امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیهماالسلام را داخل كعبه به دنیا آورد [2] .

چهار روز بعد، فاطمه علیهاالسلام در حالی كه نوزاد كعبه را در آغوش داشت و به این همه شكوه و عزت می بالید از همان موضعی كه داخل شده بود خارج شده و گفت:

«فلما أردت أن أخرج هتف بی هاتف: یا فاطمة سمیه علیا فهو علی و الله العلی الأعلی یقول: انی شققت اسمه من اسمی و أدبته بأدبی و وقفته علی غامض علمی و هو الذی یكسر الأصنام فی بیتی و هو الذی یؤذن فوق ظهر بیتی و یقدسنی و یمجدنی، فطوبی لمن أحبه و أطاعه و ویل لمن أبغضه و عصاه».

یعنی:

همین كه خواستم از خانه بیرون آیم هاتفی از غیب مرا ندا داد كه ای فاطمه نام این فرزند را علی بگذار، به درستی كه منم علی اعلی، نام او را از نام خود مشتق ساختم و او را به آداب خودم ادب نمودم، او را به علوم مخفی و مشكلم آگاه ساختم. اوست كه بتها را در خانه ی من شكسته و همه را به زیر خواهد انداخت، اوست كه بالای كعبه اولین اذان را خواهد گفت و اوست كه مرا به عظمت و مجد و بزرگواری یاد خواهد كرد. پس خوشا به حالی كسی كه او را دوست بدارد و دستوراتش را اطاعت كند و وای بر كسی كه بغض او را در دل داشته باشد و با او مخالفت كند [3] .



[ صفحه 20]



حضرت محمد بن عبدالله صلی الله علیه و آله و سلم در روز ولادت مولا، بیست و هشت بهار از عمر شریفش می گذشت و نوزاد را از كعبه تا خانه ی ابوطالب در آغوش داشت [4] .


[1] ارشاد مفيد: صفحه ي 3.

[2] سيره ي عملي اهل بيت حضرت علي اميرالمؤمنين عليه السلام صفحه ي 8 به نقل از الامام علي بن ابي طالب صفحه ي 393.

[3] مدرك سابق به نقل از بحارالأنوار: ج 35 صفحه ي 9 و امالي صدوق صفحه ي 80.

[4] الفصول المهمة: صفحه ي 30.